Home / VERBINDEND GEZAG®
Hoe behoud je als leerkracht of directeur het gezag en blijf je in verbinding? De druk in het onderwijs neemt toe en veel leerkrachten en directeuren worstelen met pedagogische en gezagsvraagstukken. Hoe kan je goed vorm geven aan een krachtige verbinding tussen ouders, school en leerling? Verbindend gezag® biedt een antwoord. Binnen het onderwijs begeleiden wij (Eefke Faasen en Erik Faasen) klassen, teams en scholen vanuit het gedachtengoed van Verbindend gezag®.
De naam ‘Verbindend gezag’ is bedacht door mw. Eliane Wiebenga (klinisch psycholoog en systeemtherapeut, Lorentzhuis te Haarlem). Andere benamingen zijn ‘Nieuwe autoriteit’ en ‘Geweldloos verzet’ van Haim Omer. Dit gedachtengoed gaat er kort gezegd vanuit dat het bij probleemgedrag van belang is dat de relatie tussen de leerkracht en de leerling wordt hersteld.
Leidend bij dit gedachtengoed is het besef dat we geen directe controle hebben op het gedrag van de ander. We hebben enkel controle op ons eigen gedrag en de interventies die we kunnen inzetten. Het is aan de ander om daar ook daadwerkelijk iets mee te doen. Dit betekent dat er vooral aandacht zal zijn voor de houding van de leerkracht, het is een indirecte manier om gedragsverandering bij de leerlingen te bewerkstelligen. Bij de traditionele autoriteit was directe gehoorzaamheid van de leerling een bewijs voor het hebben van gezag. Bij Verbindend gezag® wordt geen directe gedragsverandering verwacht, maar juist een geleidelijke.
Op verschillende niveaus bieden wij begeleiding aan om te leren denken en handelen vanuit Verbindend gezag®. Preventief werken we vanuit “Bouwen aan jezelf en aan de groep” met klassen aan weerbaarheid en groepscohesie. Wanneer er sprake is van een onveilige situatie of een leerkracht die de grip op de groep verliest schalen we op naar “Verbindend gezag in klas”. Ook schoolbreed of op bestuursniveau wordt Verbindend gezag® ingezet om het pedagogische klimaat te versterken.